De seneste nyheder fra N.C. Nielsen

Her får du et samlet overblik over de seneste nyheder fra N.C. Nielsen: Aktuelle pressemeddelser, ledige jobs og de sidste numre af Linde Magasinet.

Klik og læs mere.

Linde K011 smalgangstruck er trukket i arbejdstøjet

Indehaver Tommy Søndergård fra webvirksomheden Billig-arbejdstøj.dk har valgt N.C. Nielsen og en Linde K011 smalgangstruck som en del af en vækstorienteret strategi.


 

Det er kun gået én vej for webvirksomheden Billig-arbejdstøj.dk. Det er fremad. Siden 2010 er den vestjyske virksomhed vokset med rekordfart, og har erobret solide markedsandele i Danmark og Sverige. Bag succesen ligger en høj automatiseringsgrad, og en Linde K011 smalgangstruck fra N.C. Nielsen hjælper til med at ekspedere ordrer i højt tempo.

Billig-arbejdstøj.dk indkøber restpartier af arbejdstøj hos førende producenter og tilbyder online salg af dette til private og især mindre virksomheder. Billig-arbejdstøj.dk fører desuden alle producenters aktuelle sortimenter. Alle ordrer ekspederes samme dag og plukkes ud fra et samlet varekatalog på over 100.000 varenumre. Det er kun muligt med en strømlinet og integreret it-platform, der ”taler sammen” med den nye Linde K011 smalgangstruck:

– Vi har udvidet lageret i flere etaper. Senest i 2017, hvor vi byggede nyt højlager på flere tusinde kvadratmeter, så det passede til den nye smalgangstruck. Vi har optimeret lageret og udnytter pladsen langt bedre. Indkomne varer køres direkte på rette hylde og udgående varer plukkes effektivt, præcist og hurtigt, fortæller indehaver Tommy Søndergård fra Billig-arbejdstøj.dk.

Afsted med ordren

Linde K011 smalgangstrucken er fuldt integreret med WMS-system og navigation. Plukkelisten sendes direkte til maskinen og med et brugervenligt interface igangsættes listen automatisk. Operatøren føres frem til positionen for at plukke og indscanne varen, hvorefter den placeres på mobile prepick-reoler med plads til 60 ordrelinjer. Prepick-reoler samles, så der let kan plukkes til ni ordrekasser ad gangen. Det gentages til alle ordrer er hentet, emballeret og afsendt til kunden.

– Vi har optimeret ordrebehandlingen med mindst 25% i forhold til tidligere. Det går bare hurtigere. For ekspeditionstid er altafgørende ved online handel. Vi har trimmet ordrebehandlingen, skabt et godt flow og glæder os over mulighederne med den nye Linde K011 smalgangstruck. Vi har også sørget for, at flere medarbejdere på lageret kan betjene smalgangstrucken, pointerer indehaver Tommy Søndergård fra Billig-arbejdstøj.dk.

Lagerteknik – en smal sag

Smalgangstrucken er modulært opbygget til lageret hos Billig-arbejdstøj.dk. Den orienterer sig med nedfræsede magnetstriber i gulvet og et avanceret navigationssystem. Løsningen er fleksibel, skåret ind til benet og integreret med WMS-systemet (men kan kobles fra dette). Operatøren kan tilmed skifte mellem indlagring, ordeplukning og fx indsamling af tomme paller på lageret.

Den valgte Linde K011 smalgangstruck er desuden udstyret med en række sikkerhedsfeatures - som fx Blue Spot-lyskegle, bakkamera og afskærmet platform til operatøren – ligesom Billig-arbejdstøj.dk har fået leveret obligatoriske refleksveste med bippere, der skal bæres på de områder af lageret, hvor smalgangstrucken opererer.

– Vi er glade for samarbejdet med Billig-arbejdstøj.dk. De efterspurgte en skræddersyet løsning inden for lagerteknik, der kunne nedsætte ekspeditionstiden, udnytte lagerfaciliteterne maksimalt og samtidig understøtte den fremtidige vækst. Sammen fandt vi frem til en tilpasset og nyere brugt Linde K011 smalgangstruck, der bidrager til det høje tempo i en moderne webvirksomhed, udtaler salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen

Mere synlig sikkerhed fra Linde

Modsat almindeligt arbejdslys udsender Linde VertiLight ikke en spotlightkegle, men snarere en bred, ensartet og blændfri belysning fra gulv til maksimal løftehøjde. Arbejdslyset følger dermed med op i højden.


 

Linde er verdenskendt for sit høje sikkerhedsniveau. Nu udvider Linde porteføljen af arbejdslys på maskinerne med to innovative nyheder: VertiLight og LED Stripes. De to belysningskoncepter er netop blevet præsenteret på LogiMAT 2018-messen i Stuttgart og er dermed også klar til at blive lanceret for alle N.C. Nielsen-kunder.

Belysning af ethvert arbejdsområde gør automatisk lasthåndteringen mere effektivt og sikker. Formlen er helt enkel: bedre synlighed giver øget sikkerhed og dermed færre skader på reoler, udstyr, paller og produkter. Uanset hvilken branche eller hvilket slags gods, der skal flyttes. Et oplyst arbejdsområde giver naturligvis også en ekstra tryghed for operatører, medarbejdere og gæster på lageret.

Bedre lys i højden: Linde VertiLight

Med nyheden Linde VertiLight er det muligt at bade højreoler i behageligt arbejdslys. På truckens mast monteres en individuelt tilpasset LED-belysning i halvcirkelform, der giver et optimalt lys på arbejdsområdet fra gulv til maksimal løftehøjde. Den brede, ensartede og blændfri belysning ved 6.500 Kelvin minder mest af alt om almindeligt dagslys og trætter dermed ikke øjnene hos truckføreren.

Ret lys idé: Linde LED Stripes

Med nyheden Linde LED Stripes kan der nu monteres synlige LED-lysstriber på gaffeltruckens kabine, der udsender et markant hvidt lys i fremadgående retning og et markant rødt lys i bagudgående retning. Over for fodgængere og andre truckførere på vej indikerer LED-lyset kørselsretningen på den aktuelle truck – uden at blænde operatøren selv. De højintensive LED’ere udsender et lys, der opfattes som særligt naturligt (5.700 Kelvin).

– Linde har gjort det igen og lagt yderligere lag på den samlede sikkerhed. De nye former for lys skal ses som et supplement til Lindes øvrige arbejdslys på maskinerne og et par attraktive muligheder for at forbedre sikkerheden yderligere. Vi kan nu tilbyde en bredere vifte inden for belysning af såvel nærbelysning og fjernbelysning, der også fungerer på udendørsområder, udtaler salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen.

På pletten med Warning Sign Spot

Udover de to Linde-nyheder kan N.C. Nielsen faktisk også tilbyde en tredje sikkerhedsforanstaltning. Der er tale om det såkaldte Warning Sign Spot, som er en reflekterende advarselstrekant med en afbilledet gaffeltruck. Det synlige mærkat, der minder om et trafikskilt, kan monteres på lagergulve og kørearealer, hvor der er størst risiko for påkørsel.

Linde el-truck gør Dacapo Stainless grønnere

Sikkerheden er i top, når Linde E50 el-truck løfter de rustfrie stålemner ned fra øverste hylde og nænsomt bringer dem ud til de ventende lastbiler.


 

Der er skruet op for farverne hos stålgrossisten Dacapo Stainless i Silkeborg. De har Danmarks nok mest farverige lagerhal, der kan ses direkte ude fra motorvejen. Og nu har de også udskiftet en række gamle gastruck til en farverig flåde af Linde el-truck, der dels er valgt på grund af den grønne teknologi og dels de lave levetidsomkostninger.

Den danskejede virksomhed Dacapo Stainless er grundlagt i 2003, og er kendt for at gå nye veje for at skabe værdi for kunderne. Dacapo Stainless vil gerne give kunderne ekstra værdi i hele processen – eksempelvis i form af fleksibel levering, et bredt stålprogram med 11.000 varenumre og digitale værktøjer som webshop og EDI-løsninger.

I efteråret 2017 blev den eksisterende truckflåde analyseret nærmere. Hidtil havde Dacapo kørt med gastruck ud fra en idé om, at de var mest effektive. Efter en sonderingsrunde hos flere truckleverandører valgte Dacapo at prøvekøre en Linde el-truck i en periode. Det overbeviste virksomheden om, at Linde el-truck kunne håndtere de mange og ofte besværlige løft af stålemner.

Går grøn fremtid i møde

– Vi havde nok nogle fordomme omkring el-truck. De blev dog hurtigt gjort til skamme. Linde el-truck klarer alle transportopgaver hos os i bedste stil. Skiftet fra gastruck til Linde el-truck er en stor miljøgevinst, da vi hvert år sparer 12 tons CO2-udledning og et anseeligt beløb i brændstofforbrug.

Vi har samtidig fået nogle støjsvage maskiner, der bidrager til et behageligt arbejdsmiljø, fortæller lagerchef Kim Larsen fra Dacapo Stainless.

Dacapo Stainless har modtaget fem fabriksnye Linde E50 med en løftekapacitet på 5,5 tons. De er blevet ekviperet med bl.a. arbejdslys, ekstra sidespejle, Blue Spot lyskegle, solskærm mv., så alle ønsker fra truckførerne er blevet tilgodeset. Samtidig valgte Dacapo Stainless en samlet leasingaftale, hvor også to ældre Linde truck blev konverteret til leasing – og alle Linde el-truck er nu knyttet til en løbende serviceaftale.

Totalt kundetilpasset løsning

– Vi betaler et fast beløb for vores el-truck og skal ikke tænke på en eventuel brugtværdi på maskinerne. Vi er nået frem til en optimal løsning, hvor N.C. Nielsen har ageret utroligt professionelt, været fleksible med at tilpasse løsningen og svaret på alverdens spørgsmål fra min side. Det har gjort os helt sikre på beslutningen, og jeg er overbevist om, at Linde el-truck er fremtidens løsning for os, pointerer lagerchef Kim Larsen fra Dacapo Stainless.

Ifølge Kim Larsen passer de nye Linde el-truck perfekt til virksomhedens ekspansionsplaner. Dacapo Stainless har tilkøbt yderligere 25.000 kvadratmeter på nabogrunden, inden længe ansættes yderligere en håndfuld lagermedarbejdere og stålgrossisten arbejder benhårdt på at følge med efterspørgslen på de over 45 europæiske markeder.

– Vi kan hurtigt få behov for flere Linde el-truck. Derfor er det attraktivt med en fleksibel aftale, hvor vi kan skrue op og ned for blusset. Vi har også etableret et pitstop for truck her i virksomheden, hvor vores Linde el-truck nemt kan oplades i pauserne. Næste step bliver formentlig at gå over til Lithium-ION batterier, som N.C. Nielsen også leverer i skræddersyet form, slutter lagerchef Kim Larsen fra Dacapo Stainless.

Vil du vide mere?

Kontakt salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen på +45 99 83 83 83 eller mail

ac@nc-nielsen.dk om yderligere informationer til indholdet af denne pressemeddelelse.

N.C. Nielsen specialmaskine flytter rullebure i bundter

Nu præsenterer N.C. Nielsen den nye specialmaskine NCN Trolly Cart, som er en ombygget Linde palleløftevogn, der med to lange og særdeles robuste "fingre" flytter op til 30 rullebure på hjul. Det er godt nyt for travle distributionscentre, terminaler og store industrilagre, hvor rullebure nemt kan skabe flaskehalse.

Rullebure bliver som bekendt brugt til distribution af eksempelvis dagligvarer til detailhandlen, hvor de døgnet rundt bliver læsset og losset. De fyldte rullebure sendes af sted med lastbilen, tømmes på bestemmelsesstedet og kommer senere retur til distributionscentret for igen at blive fyldt til næste levering.

 

Lind strøm af rullebure

NCN Trolly Cart løser et udbredt problem, nemlig at et stort antal rullebure skal flyttes over store afstande. Derfor giver det god mening at samle de tomme rullebure i bundter, og flytte dem samlet til nye opgaver på lageret. Med et snuptag klarer specialmaskinen dette ved at køre de lange fingre ind under burene, løfte dem op og fastgøre med en øvre klemmetang og herefter køre videre:

– Vi har udviklet en driftssikker og robust specialmaskine. Der er meget stor travlhed på de forskellige distributionscentre og derfor skal maskinerne kunne klare lidt af hvert. Vi har bygget en meget slidstærk specialmaskine, der gør det nemmere at håndtere de mange rullebure og som tilmed kan køre med rulleburene over lange afstande på de store distributionscentre, fortæller teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.

Specialdesignede gafler

Selve specialmaskinen er konstrueret med afsæt i en Linde T20AP, der har fået monteret nye

og 3,5-meter lange gafler i to niveauer. Gaflerne er specialbygget til at køre ind under to rækker af 15 rullebure hver, som løftes op, fastgøres af den øvre klemmetang og transporteres videre. Hele øvelsen tager kun ganske kort tid, inden rulleburene fortsætter turen til næste stop.

– Vi har haft stort fokus på selve løftet, men også at operatøren har det fulde overblik fra platformen. Operatøren står godt beskyttet i sin førerposition og behøver slet ikke at gå ned fra maskinen for at håndtere rulleburene. Der er et godt udsyn uanset om man kører forlæns eller baglæns og maskinen kan køre hurtigt og stabilt med læsset over store afstande, fortæller Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.

Coldstar går Lithium-ION vejen

Lithium-ION batterier er vejen frem hos distributionscentret Coldstar i Vejle. Fire nyindkøbte Linde-maskiner fra N.C. Nielsen er forsynet med den nye batteriteknologi og efter få måneders drift er Coldstar klar i mælet: Lithium-ION er fremtidens effektive batterier, der slår de traditionelle blysyrebatterier på alle parametre.

Coldstar forsyner dagligvarekæder som Coop og Dansk Supermarked med frostvarer. Centret håndterer over tusind varenumre i sæsonen, der på daglig basis indleveres, opbevares på højlager ved -23 grader Celsius, plukkes ved køleskabstemperatur og udleveres færdigpakkede fra det ”nedfrosne” udleveringsområde direkte ud i det ventende kølebiler.

Linde med Lithium-ION

I den interne proces spiller Coldstars truckflåde en nøglerolle. Centret skal fungere i døgndrift det meste af året, og er derfor afhængig af effektivitet og høj oppetid på det interne transportmateriel – uanset om det gælder en Linde el-truck med varme i kabinen, Linde dobbeltstablere til stående fører, de mange Linde el-palleløftere eller manuelle palleløftere.

– Vi er meget tilfredse med de nye Lithium-ION batterier i Linde-maskinerne. Det er let for vores truckførere at lade op, da de blot skal sætte stikket i, når maskinen holder stille. Vi sparer mange mandetimer og dermed en betragtelig sum penge hvert år, hvis vi sammenligner med blysyrebatterierne. Samtidig har vi stort set ingen vedligeholdelse ved Lithium-ION batterierne, fortæller formand Svend Jørgensen fra Coldstar.

På besøg i democenter

Lithium-ION batterierne blev præsenteret for Coldstar, da de skulle udskifte en større del af truckflåden i efteråret 2017. Batterierne blev fremvist ved et møde i Balling, hvor der samtidig skulle ses nærmere på Linde el-truck med ekstra udskydning af gaflerne, ordreplukkere med lav løftehøjde, dobbeltstablere og el-palleløftervogne.

– Efter mødet hos N.C. Nielsen var vi ikke i tvivl. Vi skulle naturligvis afprøve de nye batterier, der blev skræddersyet præcist til vores behov. Vi har valgt en fleksibel leasingaftale på det hele, hvilket skaber stor værdi for os. Jeg er overbevidst om, at Lithium-ION er fremtidens batteriteknologi, og at vi også løbende vil udskifte de gamle blysyrebatterier i vores maskinpark, når de er udtjente, fortæller Svend Jørgensen fra Coldstar.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over, at flere og flere kunder har fået øjnene op for Lithium-ION batterierne.  I skrivende stund har N.C. Nielsen over 200 el-truck kørende med egenudviklede Lithium-ION batterier til alle typer truck. Alt tyder på, at udviklingen vil fortsætte ad samme spor i de kommende år:

– Vi har oplevet et markant gennembrud for Lithium-ION batterierne. Vi har skarpt fokus på at videreudvikle teknologien, har bygget en særlig batteriafdeling her i Balling og kan tilbyde denne bæredygtige teknologi til både el-truck, terminaltraktorer og andre el-drevne produkter. Vi ser rigtigt mange fremtidsperspektiver i netop denne batteriteknologi, fortæller teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.  

Linde truck testes ud i det ekstreme
Ekstreme test af Linde truck

Med over 60 år på bagen har tyske Linde Material Handling opbygget et meget højt kvalitets-niveau i alle Linde-modeller. En af hemmelighederne bag den tekniske produktkvalitet er et grundigt testarbejde på fabrikken i Tyskland, hvor Linde truck bliver udsat for alverdens ekstreme prøvelser inden de sendes på markedet.

Det overordnede mål for alle Linde gaffeltruck er at præstere mindst 20.000 køretimer i selv meget krævende driftsmiljøer. En række interne test af alle komponenter og delkomponenter sikrer, at enhver gaffeltruck får de nødvendige godkendelser med sig som en vigtig del af hele produkt-udviklingsprocessen

Ekstreme varmegrader

For at teste robusthed og stabilitet bliver en Linde truck udsat for ekstreme varmegrader. Over en længere periode testes trucken i et miljø med 45 graders Celsius, hvor den måles 60 vitale steder, eksempelvis i kølesystemet og udstødningssystemet. Trucken kan uden videre operere normalt under disse varmegrader og der har endda vist sig at være en "temperatur-reserve" på 20-30% oveni.

Kører i kulde

Linde trucken testes også i et koldt miljø. Normen er, at den skal fungere ned til minus 15 grader Celsius, og problemfrit kunne koldstarte. Den bliver derfor testet i et kølerum på minus 15 grader, hvor den efter 12 timer stilstand skal kunne starte i det kolde rum. Udfordringen er især viskositeten af hydrauliske olie, som går fra at være flydende til at blive mere "honningagtig", men dog velfungerende under forholdene.

Kuldegraderne i bjergene og den tynde luft stiller andre og større krav til præstationerne. Derfor bliver Linde truck faktisk testet på Østrigs højeste bjerg Großglockner, hvor Linde truckene afprøves under vanskelige forhold i 2.500 meters højde. Dette for at tjekke at selve motoren i trucken kan præstere inden for en række grænseværdier.

Ekstreme løfteegenskaber

Udover varme- og kuldepåvirkninger bliver en Linde truck også testet i forhold til masternes løfteevne. Eksempelvis bliver den maksimale løftehøjde og maksimale løftevægt på gaflerne afprøvet i en cyklus på 3 x 50.000 løft i to måneder – og naturligvis skal trucken stadig kunne fungere efterfølgende. Netop dette skal sikre, at truckens løfteegenskaber er stabile under alle tænkelige forhold.

– Vi hører tit vores kunder sige, at en Linde truck kan blive ved og ved med at køre. Det er vi naturligvis glade for at høre. Forklaringen er, at Linde gennem mange år har forfinet produkt-kvaliteten og har en række meget skrappe standarder for robusthed, sikkerhed og stabilitet. De fleste Linde truck kører sjældent i de ekstreme miljøer, men de kan faktisk klare langt mere end man umiddelbart skulle tro, fortæller Allan Christensen fra N.C. Nielsen A/S

print