Vores næste auktion starter tirsdag den 23. april og slutter torsdag den 25. april 2024. Læs mere her

Luk
Case Det ligner umiddelbart et par terminaltraktorer, der er kommet på afveje på togskinnerne mellem Langå og Hobro. Men specialmaskinerne Terberg Zagro er udviklet til at kunne køre både på og omkring jernbanespor, og de to fleksible kraftkarle hjælper netop nu med en omfattende sporrenovering for entreprenørvirksomheden M.J. Eriksson A/S.

Frem til slutningen af efteråret 2018 fornyer Banedanmark strækningen mellem Langå og Hobro for at gøre banen klar til fremtidens hurtigere el-tog. Det er en kompliceret logistik-opgave, hvor belægning, sveller og skinner graves op og anlægges på ny. Det sker med et 400 meter langt arbejdstog af specialmaskiner og materialevogne, der trækkes af en Terberg Zagro.

I projektperioden er jernbanesporene på strækningen lukket helt af. M.J. Eriksson A/S har råderet over skinnerne og hver Terberg Zagro trækker et samlet togsæt på 2.500 tons frem og kan fleksibelt køre tilbage på sporforløbet med materialevogne. De kan også stå helt af skinnerne ved overskæringer eller banegårde og dermed køre på offentlig vej igen.

Alternativ til lokomotiv

På denne vis er en Terberg Zagro et fleksibelt alternativ til et lokomotiv, der på mange måder er uhensigtsmæssig til denne slags sporarbejde:

– Vi valgte Terberg Zagro af flere årsager. Vi kan fleksibelt flytte rundt med de to maskiner, hoppe af sporet hvor det er nødvendigt, og det kan et lokomotiv altså ikke. Sammenlignet med et lokomotiv er de markant billigere i anskaffelsespris og driftsomkostninger til blandt andet dieselolie, og tilmed kan vi bruge vores egne maskinførere til at køre dem. Vi ser mange forretningsmæssige fordele ved de to specialmaskiner, fortæller projektleder Sven-Åge Sletbak fra M.J. Eriksson A/S.

M.J. Eriksson A/S havde længe været på udkig efter nye specialmaskiner til de mange banerenoveringer i Danmark. N.C. Nielsen blev kontaktet, et team fik demonstreret maskinen på containerterminalen i Trelleborg i Sverige og snart blev kontrakten underskrevet. Så gik et ret stort dokumentations- og myndighedsarbejde i gang, inden maskinerne landede i Danmark og kunne sættes i drift.

– Maskinerne giver nye mobile muligheder. Vi kan køre i begge retninger på sporet, og de kan også udføre andre transportopgaver på byggepladserne. Udover den store trækkraft vil jeg fremhæve kabinekomforten, hvor maskinførerne nyder godt af blandt andet klimaanlæg, kameraer, affjedret førersæde og bredt udsyn. Vores mænd bruger mange timer på maskinerne og komforten bidrager til arbejdsglæden, fortæller instruktør Keld Røjskjær fra M.J. Eriksson A/S.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over at kunne levere disse specialmaskiner i et tæt samarbejde med hollandske Terberg og tyske Zagro:

– Det har været et rigtigt godt samarbejde hen over landegrænserne, hvor mange mennesker i flere virksomheder har arbejdet i samme retning. De to specialmaskiner er tilpasset specifikt til behovene hos M.J. Eriksson A/S, og vi har fået ordnet alle godkendelser og tilladelser fra myndighederne på relativ kort tid. Maskinerne skulle i arbejdstøjet med det samme, så anlægs-arbejdet fortsat kan køre på skinner, udtaler Key Account Manager Søren W. Christensen fra N.C. Nielsen A/S.

Vil du vide mere?