Regnestykket for at lease en AGV-løsning er meget enkel. Det koster rundt regnet det halve af en normal timepris for lagerarbejde. En førerløs truck koster kun fra 77 kr. i timen ved en leasingperiode over 60 måneder med 160 arbejdstimer pr. måned indregnet i 1-holds skift, mens det ved 2-holds skift bliver fra 39 kr. pr. time og ved 3-holds skift bliver fra 26 kr. pr. time.
Med andre ord kan der være gode økonomiske grunde til at erstatte monotont og manuelt arbejde med en eller flere AGV-løsninger. Tallene taler for sig selv, og de førerløse truck har vist sig at være en rigtig god investering, som betaler sig selv tilbage i løbet af et par år. En fast og lav leasingydelse hver måned er som oftest attraktiv for de fleste virksomheder.
– Vi er overbeviste om, at AGV-løsninger er vejen frem for mange virksomheder. De økonomiske grunde er oplagte, men de positive sidegevinster er også mange. Vi får at vide fra kunderne, at en AGV-løsning kan frigøre ressourcer til andre arbejdsopgaver og eventuelt opkvalificere medarbejdere til fx kvalitetskontrol og procesoptimering. Det øger konkurrenceevnen i virksomhederne, fortæller salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen.
De førerløse AGV-truck kan køre i døgndrift, hvilket kan være en god aflastning hos virksomheder, der kæmper med at finde medarbejdere til specielt aften- og natarbejde. Virksomhederne har dermed fået en ekstra mulighed for at automatisere de interne transportopgaver på alle tidspunkter af døgnet – og nogle steder i landet er det ganske enkelt umuligt at tiltrække tilstrækkeligt med kvalificerede lagermedarbejdere.
Sikkerheden har meget høj prioritet på en AGV-løsning. De førerløse truck bygger på en gennemprøvet Linde teknologi og standardtruck, som i forvejen er opbygget med effektive sikkerhedsfunktioner. De får lagt et ekstra lag på med yderligere sikkerheds- og navigationsudstyr som scannere, nødstopknapper og sensorer, der forebygger skader og arbejdsulykker på lageret.
– En AGV-løsning giver ofte anledning til flere overvejelser omkring den interne logistik. En del af øvelsen er at kortlægge blandt andet køremønstre, infrastruktur og transportflow – og vores analyser medfører ofte beslutninger om at justere i lagerlogistikken. Det vil typisk være rutineprægede transporter fra en produktionslinje til et mellemlager eller fra en afdeling til en anden afdeling internt i virksomheden, slutter salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen.