Luk
Pressemeddelelse N.C. Nielsen udvider nu sit sortiment af elektriske terminaltraktorer med den nye Terberg RT253EV – verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-traktor, udviklet til de mest krævende opgaver i havne, færger og tung industri.

Modellen repræsenterer næste skridt i den grønne omstilling af heavy-duty transport og kombinerer Terbergs legendariske robusthed med moderne EV-teknologi.
 

Et sundere og sikrere arbejdsmiljø

Med Terberg RT253EV fjernes dieselrøg, partikler og udstødningsgas helt fra arbejdsområdet. Det forbedrer sundheden og sikkerheden for både førere, kolleger og passagerer – både på kajen og inde i skibet. Samtidig reduceres støj og vibrationer markant, hvilket skaber et mere behageligt og produktivt arbejdsmiljø.

Det er en kæmpe forskel at kunne arbejde uden støj og udstødning på skibet,” fortæller en af testkunderne i Skandinavien. “Traktoren er utrolig rolig, har stærk trækkraft og en kabine, der føles som et moderne førerhus.
 

Kraftfuld og driftssikker elektrisk drivlinje

Hjertet i RT253EV er den avancerede ZF CeTrax asynkrone elmotor, der leverer 250 kW spidseffekt (170 kW kontinuerlig) og høj momentstyrke. Sammen med 4x4-træk får traktoren et sikkert vejgreb og overlegen kontrol ved flytning af trailere på 30–60 tons GCW, også under glatte eller stejle forhold.

Den nyudviklede drivlinje er optimeret til RoRo-operationer, hvor hyppige til- og fra-koblinger stiller store krav til præcision. Her udmærker RT253EV sig ved, at den justerer automatisk moment og bremsekraft, så kørslen føles naturlig og stabil, uanset belastning.
 

Lang driftstid og hurtig opladning

Terberg RT253EV fås med 2 eller 3 batterimoduler à 100 kWh, udstyret med Thermal Management System (TMS) så den har effektiv temperaturstyring i både kolde og varme klimaer. Med op til 300 kWh batterikapacitet er rækkevidden mere end tilstrækkelig til en hel arbejdsdag.

Via CCS2-hurtiglader kan batteriet oplades fra 20 til 80 procent på omkring 1 time og 5 minutter (150 kW). Det giver fleksibilitet til pauseladning og sikrer høj tilgængelighed i døgndrift.
 

Bevist teknologi og robust konstruktion

RT253EV bygger på Terbergs 3. generation EV-platform, som allerede har vist sit værd i YT203EV og BC203EV. Drivlinje, software og styring er gennemprøvet og videreudviklet specifikt til RoRo-brug.

Samtidig er chassis og ramme baseret på Terbergs gennemprøvede design, som i årtier har sat standarden for holdbarhed og servicevenlighed i terminaler verden over. Og skulle man støde på udfordringer i driften, står N.C. Nielsens effektive serviceorganisation klar med hurtig respons og kompetent vedligehold i hele Norden.
 

Komfort, ergonomi og udsyn i særklasse

Kabinen i RT253EV er udviklet med førerens komfort og sikkerhed i centrum:

  • Lavt støj- og vibrationsniveau takket være specielle gummimounts
  • Effektiv kabinefiltrering og klimakontrol for et sundt miljø
  • Ergoturn® 180° roterende førerplads, hvor sæde, rat, pedaler og instrumenter drejer som én enhed
  • Luftaffjedret sæde og ergonomisk placerede kontroller
  • Fremragende udsyn i begge retninger

Resultatet er en kabine, der føles rummelig, intuitiv og komfortabel – selv ved lange arbejdsdage.
 

Positiv feedback fra demo-turen

Under den internationale demo-tur i Storbritannien, Skandinavien og Benelux-landene har RT253EV fået overvældende positiv feedback fra både chauffører og driftspersonale:

  • “En meget komfortabel og støjsvag køreoplevelse – chaufførerne ville slet ikke stige ud igen.”
  • “Vi var imponeret over trækkraften og hvor støjsvag den er på skibet. En klar forbedring i arbejdsmiljøet.”
  • “Den kører som en diesel, med jævn acceleration, stærk trækkraft og let håndtering.

Klar til grøn RoRo-drift

Med sin kombination af kraftfuld ydelse, robust design, optimal rækkevidde og lav driftsomkostning er RT253EV det oplagte valg for havne, færger og industrivirksomheder, der ønsker at elektrificere deres RoRo-drift uden kompromis.

Helt elektrisk. Robust. Effektiv. Fremtidssikker.

Vil du vide mere?