Efteråret 2013 præsenterede N.C. Nielsen, Danmarks førende leverandør af heavy duty-maskiner, en special-designet SMV Konecranes reachstacker med fordoblet løftekapacitet på 100 tons. Der var tale om en hidtil uset maskintype på markedet. Udviklingsprocessen startede med en forespørgsel fra en aarhusiansk havneterminal, der manglede en manøvredygtig maskine til at afskibe de stadigt tungere elementer til havvindmøller. Processen sluttede med, at N.C. Nielsen leverede en specialudviklet 100 tons prototype baseret på en stærkt ombygget SMV Koncecranes reachstacker til havnen i Aarhus.
To nye flow drive-reachstackere fra Konecranes kører i gennemsnit ni timer på en arbejdsdag ved Brings havneterminal i Oslo. Det mærkes både på arbejdsmiljøet og på økonomien, at Bring valgte hydrostatiske maskiner frem for mekaniske.
– Med de nye maskiner bruger vi cirka 11-12 liter diesel i timen mod tidligere 20-25 liter. De elektriske pumper mærkes også i arbejdsmiljøet. Maskinerne arbejder på et lavere omdrejningstal med blot 1500 omdrejninger, og det giver en betydelig støjreduktion både inde i førerhuset og uden for maskinerne, forklarer Knut Erik Andersen. Produktionslederen er godt tilfreds med valget af trucks, men fortæller, at de krævede lidt ekstra af chaufførerne i starten.
– Jeg har mænd, som har været ansat her i over 20 år, og som alle andre chauffører udvikler de en kørestil, der passer til den maskine, de anvender. De nye maskiner krævede en omstilling, men efter nogle måneders brug er tilbagemeldingerne, at de trives godt med de nye trucks, og at de arbejder mere effektivt.
Bring har også anskaffet tre nye terminaltraktorer, Terberg RT 223, i år. Valget faldt på disse maskiner, da de er smidige og hurtige at anvende på de RoRo-skibe, som Bring benytter. Interiørets funktionalitet i førerhusene på både Konecranes og Terberg er er udslagsgivende for effektiviteten.
– Operatørerne har selv været med til at designe interiøret. Før maskinerne gøres færdige, har vi mulighed for at sende vores chauffører ned til fabrikken, hvor de kan vælge blandt andet sæder og placering af kontakter. Når maskinerne er færdige, udføres der en sidste besigtigelse med testkørsel. Det, at maskinerne tilpasses chaufførerne, giver færre belastningsskader og et bedre arbejdsmiljø, mener Andersen.
N. C. Nielsen gør det muligt at tage til fabrikken for at besigtige og gennemgå maskinerne, når de er færdige, efter en tæt dialog og proces forud for leveringen.
– Vi er meget glade for, at Bring har valgt os som leverandør, men vi slipper ikke kunden, når maskinerne forlader fabrikken. Service, vedligehold og god opfølgning er en vigtig succesfaktor for at få den fulde udnyttelse af trucks og traktorer, siger Geirmund Rundhaug, salgschef i N. C. Nielsen Norge.
Med vagtskifte to gange dagligt er Brings terminaltraktorer og trucks i gang mere end gennemsnittet. De håndteres et sted mellem 100 og 150 gange hver eneste dag.
– Vores maskiner arbejder konstant, og når de har kørt omkring 8000 timer, begynder slitagen at mærkes. For at holde maskinerne i gang så meget som muligt, får vi løbende opfølgning af N. C. Nielsen i serviceintervaller. De er hurtige til at reagere, hvis der er brug for udskiftning af dele eller andre reparationer.
Vi har holdt os til det samme maskinmærke i 15 år (Konecranes), og nu gik vi tilbage til Terberg, som vi har haft før. De nye, vi har anskaffet os i 2022, har indtil videre ydet virkelig godt i forhold til både arbejdsmiljø og effektivitet, afslutter Knut Erik Andersen. Produktionslederen har arbejdet på Oslo Havn siden 1993 og hos Bring Warehousing i 13 år.