Luk
Case N.C. Nielsen har leveret Danmarks første, af den nye generation fuldt elektriske Terberg YT-terminaltraktor. Modtageren af den klimavenlige terminaltraktor er JN Spedition i Køge, som i mange år har arbejdet med grøn omstilling, investeret betydelige midler i miljøteknologi og positioneret sig som en bæredygtig aktør inden for tempereret transport af fødevarer.

JN Spedition har til huse i Herning og Køge, hvor de er en del af Skandinavisk Transport Center, som har fokus på bæredygtige tiltag. JN Spedition har etableret eget solcelleanlæg på taget, som leverer mere strøm end virksomheden selv bruger. Et CO2-anlæg nedsætter elforbruget markant, klimaskjolde isolerer ydervæggene, LED-lys sikrer et lavt forbrug og vilde blomster på friarealerne bidrager til biodiversiteten.

– Vi arbejder strategisk og langsigtet med den grønne omstilling. Vi vil gerne opfattes som firstmovere i transportbranchen og inspirere andre til at gå i samme retning. Vi investerer i den nyeste teknologi, så vi løbende kan forbedre vores grønne profil. Vi betaler nogle lærepenge, men overordnet set giver de grønne tiltag en god mavefornemmelse, udtaler bestyrelsesformand og medejer Ove Søltoft fra JN Spedition.

 

Grøn teknologi fra øverste hylde

Overgangen til grøn teknologi afspejler sig også i maskinparken hos JN Spedition. Alle stablere, hurtigløbere og reachtruck til intern transport er ændret fra blysyrebatterier til Lithium-ION batterier,
så de kan mellemlades med grøn strøm fra virksomhedens eget solcelleanlæg.

Placeringen af JN Spedition i Køge er langt fra tilfældig og som medspiller i Skandinavisk Transport Center ønsker JN Spedition at sætte en høj standard blandt de øvrige virksomheder i området. Det handler om at være et godt eksempel og bidrage til fællesskabet ved blandt andet at få opsat el-standere til lastbiler, bane vejen for brintløsninger og tilbyde CO2-venlige lade faciliteter til kølemaskiner.

– Vi er parate til at gå langt i den grønne omstilling. Vi skal alle arbejde for at få lade-infrastrukturen på plads i hele landet. Vi har også et stærkt ønske om at kunne levere varer om natten i centrum af storbyerne, hvor vi kan køre støjsvagt, emissionsfrit og uden gener for den øvrige trafik. Det kræver naturligvis, at vi har de rette rammebetingelser fra politisk hold og her presser vi også på, pointerer Ove Søltoft.

Terberg med på rejsen

Ankomsten af den fabriksnye Terberg YT 203 EV terminaltraktor udtrykker endnu en etape af den grønne udviklingsrejse hos JN Spedition. Den blev valgt som et grønt alternativ til en dieseludgave af samme maskintype og kommer med præcis samme ydeevne og med den væsentlige forskel, at den hverken udleder CO2 eller NOX og desuden overholder en lang række skrappe miljøkrav.

– Med den nye Terberg følger vi vores grønne linje med den nyeste teknologi. Vi har fået en individuelt tilpasset løsning med et avanceret ladesystem og Lithium-ION batterier. Vi oplader den med vores egen overskudsstrøm om formiddagen, så den står klar til at flytte køletrailere på terminalen om eftermiddagen. Det gør den støjsvagt, emissionsfrit og effektivt, udtaler medejer og direktør Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Hos JN Spedition skal den nye Terberg YT 203 EV hjælpe med at optimere den interne logistik, når et stort antal køletrailere skal flyttes til den rette rampe på det rette tidspunkt. Om eftermiddagen er der ingen trækkere på terminalen, da chaufførerne skal overholde deres køre- og hviletidsbestemmelser. Her overtager den nye Terberg opgaven og kører i pendulfart med fyldte og tomme køletrailere på terminalen.

– Vores terminalmedarbejdere er meget begejstrede for den elektriske Terberg terminaltraktor. Den tilbyder et højt komfortniveau med en støjsvag kørsel, let adgang til kabine og kabler, en forbedret affjedring med minimale vibrationer og et godt udsyn fra førerpladsen. De ansatte på terminalen har ikke været længe om at lære køretøjet at kende og omfavne den nye teknologi, så det er blot en ekstra gevinst i det grønne regnskab, påpeger Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Vil du vide mere?